Overzicht overstappers energieleverancier

Leveranciers

Veel overstappers, Nuon groeit het meest

Er zijn gegevens bijgehouden hoe de overstapmarkt geweest is van energieleveranciers. Wie heeft er veel bijgekregen en wie zijn er dan klanten kwijtgeraakt. In totaal zijn ongeveer 60% van de huishoudens ooit van energieleverancier gewisseld via een energievergelijker. Waarbij elk jaar ongeveer 15% van de Nederlanders wisselt.

Nuon wint de meeste in totaal

Diegene met de meeste winst is Nuon. Zij hebben de grootste groei gezien van alle energieleveranciers. Dit is in totaal, percentueel, de grootste groei. Dus de som van het verlies en winst aan aantal klanten. Greenchoice volgt als nummer twee op groei. Ondanks dat Nuon geen dochterorganisatie heeft, zoals Eneco, Oxxio heeft en Essent, EnergieDirect, om te kunnen stunten met prijzen het vertrouwen in Nuon erg hoog. Eneco en Oxxio hadden in het begin van 2015 geen zin om zaken te doen met de vele vergelijkingssites die te vinden zijn. Later in het jaar veranderde ze van mening och verschenen in de vergelijkers. Essent laat ook interessante gegevens zien. Essent verliest de meeste klanten, maar staat op de gedeelde derde plek me komst van nieuwe klanten. Ze delen de plek met Energiedirect, hun eigen dochteronderneming. Die overigens ook op de derde plek staat met verlies aan klanten.Nuon overstap tabel

Essent en NLE verliezen het meest

Het verlies van klanten heeft verschillende redenen. Een nieuw contract aangaan bij dezelfde leverancier ben je altijd duurder uit dan overstappen naar een nieuwe energieleverancier. Aangezien het steeds bekender wordt dat overstappen, zeker de eerste keer, gewoon geld bespaart. Essent is in grote gebieden de standaard aanbieder geweest stappen relatief meer klanten over om op een later moment weer terug te komen. De NLE is ook veel klanten kwijt geraakt en ziet een groot verlies in het totaal aantal klanten. Dit komt waarschijnlijk door de keuze om het moment van betaling te wijzigen naar het begin van de maand. Dit zorgde voor veel ontevredenheid bij zijn klanten. Hierdoor moesten de huishoudens twee voorschotten in één keer betalen. Ze kregen ook de mogelijkheid om zonder overstapboete weg te gaan. Veel hebben blijkbaar die keuze gemaakt. Toch worden die veel geluk gewenst want veel andere energieleveranciers innen hun voorschot ook aan het begin van de maand.