Wat is een crash dieet?

Wanneer je in korte tijd relatief veel kilo’s wenst kwijt te raken, kun je kiezen voor een zogenaamd crash dieet. Een crashdieet bevat beduidend minder calorieën dan je lichaam nodig heeft. Meestal is een crash dieet dan ook geënt op minimaal een halvering van de dagelijkse energiebehoefte, zo niet nog minder. De gemiddelde dagelijkse energiebehoefte van een man en vrouw bedraagt respectievelijk 2500 kcal en 2000 kcal per dag. Crashdiëten zitten dus hooguit op een aanbevolen dagelijkse inname van hooguit 1000 kcal. Er is dus sprake van een negatieve energiebalans. Een crash dieet duurt meestal hooguit een week, gezien de intensiteit van deze dieetvorm.

De voor- en nadelen van een crash dieet

Helaas kent het volgen van een crash dieet meer nadelen dan voordelen. We zullen ze hieronder bespreken.

Voordelen:

– Wanneer je je aan de voorschriften van het crash dieet houdt, zul je vrijwel zeker een behoorlijk aantal kilo’s kwijtraken. Je lichaam krijgt simpelweg dermate weinig calorieën binnen, waardoor het zal overschakelen op onder andere vetverbranding. Als je dus op korte termijn gewicht wilt verliezen, heb je gerede kans op succes.

Nadelen:

– Een belangrijk nadeel van het crashdieet is het zogenaamde jojo-effect. Het jojo-effect treedt vaak op na het volgen van een crash dieet. Omdat het crash dieet dermate intensief is, ben je gauw geneigd om terug te vallen in je oude eetpatroon na het dieet. Gevolg hiervan is dat je weer snel in gewicht aankomt, en vaak nog meer kilo’s erbij krijgt dan je was afgevallen. Je bent dan geneigd het crashdieet opnieuw te volgen, waardoor je enorm gaat schommelen in je gewicht.

– Tijdens het volgen van het dieet kampt je voortdurend met een hongergevoel. Echt prettig is dit niet, te meer je tevens weinig energie hebt voor dagelijkse bezigheden.

– Wie vaak een crash dieet volgt, is ongezond bezig. Dit komt omdat de meeste crashdiëten niet voldoen aan de dagelijkse benodigde vitamines en mineralen. Je lichaam kan derhalve op den duur tekorten krijgen van belangrijke voedingsstoffen.

Is het crash dieet iets voor mij?

Indien je in goede gezondheid verkeert en voor een keertje snel wat kilo’s wil kwijtraken, kun je het crash dieet best eens proberen. Houdt wel rekening met de vorenvermelde nadelen en zie het echt als een mogelijk om op korte termijn wat kilo’s kwijt te raken. Wil je blijvend een streefgewicht behouden, kun je beter kiezen voor een gelijkmatiger dieet.